مراقبت پوست

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

همه انواع پوست می توانند از پاکسازی و مرطوب کنندگی روزانه بهره مند شوند، اما انواع مختلف پوست، که شامل پوست های چرب، خشک، نرمال، مختلط و حساس می شود، نیازهای متفاوتی دارند – به همین دلیل است که شناخت نوع پوست شما اولین قدم در مراقبت از آن است. اما چگونه می توان فهمید چه نوع پوستی دارید؟ پاسخ را می توان با مشاهده ساده پیدا کرد.

پنج نوع پوست مختلف وجود دارد: چرب، خشک، معمولی، مختلط و حساس. نوع پوست معمولاً با مشاهده ساده قابل تعیین است. با دو نوع آزمایشی که می‌توانید در خانه انجام دهید، می‌توانیم به شما کمک کنیم فقط در 30 دقیقه بفهمید چه نوع پوستی دارید.

ویژگی های رایج انواع پوست

  • پوست چرب مقدار زیادی سبوم تولید می کند که باعث می شود پوست براق به نظر برسد و احساس چربی به خصوص در سرتاسر ناحیه T پیشانی، بینی و چانه داشته باشد. اگر پوست چرب دارید، ممکن است بیشتر منافذ پوستی بزرگ داشته باشید، لکه های آکنه ایجاد کنید و بیشتر مستعد جوش زدن آکنه باشید.
  • پوست خشک معمولا کدر است و ممکن است زبر، پوسته پوسته یا حتی پوسته پوسته شود. اغلب احساس سفت یا کشش کمتری دارد و ممکن است مستعد نشان دادن خطوط بیشتر باشد. علاوه بر این، ممکن است دچار خارش یا تحریک شود.
  • پوست معمولی متعادل است، نه خشک و نه چرب. مستعد جوش، پوسته پوسته شدن، احساس لقی یا سفت شدن نیست. منافذ به طور کلی کوچک هستند، بافت پوست صاف است و کمتر مستعد حساسیت یا لک است.
  • پوست مختلط شامل مناطقی است که خشک و همچنین چرب هستند. منطقه T معمولاً چرب است و گونه ها یا خشک یا نرمال هستند.
  • پوست حساس اغلب به عنوان یک نوع پوست شناخته می شود، اما شما می توانید پوست چرب و حساس، پوست خشک و حساس یا پوست نرمال و حساس داشته باشید. صرف نظر از اینکه چه نوع پوستی دارید، اگر پوست حساسی دارید، ممکن است قرمز باشد، احساس سوزش، خارش یا خشکی داشته باشید. این علائم ممکن است مربوط به داشتن پوستی باشد که در برابر محرک های خارجی آسیب پذیرتر است و ممکن است توسط مواد خاصی مانند رنگ ها یا عطرها و همچنین عوامل محیطی ایجاد شود. اگر پوست شما حساس است، ممکن است بتوانید تعیین کنید که چه چیزی باعث حساسیت شما می شود و از محصولات حاوی آن مواد خاص اجتناب کنید یا محیط خود را تغییر دهید تا قرار گرفتن در معرض عوامل محرک را کاهش دهید.

 

اگر توصیف انواع مختلف پوست به شما کمک نکرد تا به نتیجه برسید، آزمایشاتی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا به شما در تعیین نوع پوست کمک کند:

مقاله مرتبط: بهترین روش از بین بردن چربی پوست

تماشا و انتظار

این تست خانگی به شما این امکان را می دهد تا با مشاهده رفتار پوست خود پس از پاکسازی متوجه شوید که چه نوع پوستی دارید. برای شروع، صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید و سپس به آرامی آن را خشک کنید. اگر بعد از 30 دقیقه پوست شما براق به نظر می رسد، احتمالاً پوست چرب دارید. اگر احساس سفت و پوسته پوسته شدن یا پوسته پوسته شدن دارید، احتمالاً پوست خشکی دارید. اگر درخشش فقط در ناحیه T شما باشد، احتمالاً پوست مختلط دارید. و اگر پوست شما هیدراته و راحت است، اما چرب نیست، احتمالاً پوست طبیعی دارید.

 

ورق بلاتینگ

هنگامی که ورقه های لکه بر روی پوست فشار داده می شوند، روغن را جذب می کنند و می توانید از آنها برای کمک به درک نوع پوست خود استفاده کنید. پس از شستن صورت خود با یک پاک کننده ملایم، خشک کردن آن و اجازه دادن به آن به مدت 30 دقیقه، ورقه های لکه دار را به نواحی مختلف صورت خود فشار دهید، سپس ملحفه ها را تا نور نگه دارید تا علائم روغن را ببینید. اگر ورقه‌ها مقدار زیادی چربی را در تمام نواحی صورت نشان می‌دهند، شما پوست چرب دارید. اگر آنها چربی کمی جذب می کنند، احتمالاً پوست خشکی دارید. اگر ورقه‌ها فقط مقدار کمی روغن از ناحیه T شما نشان می‌دهند، پوست مختلط دارید. و اگر فقط حداقل چربی را از هر ناحیه از صورت خود می بینید، به احتمال زیاد پوست طبیعی دارید.

صرف نظر از اینکه چه نوع پوستی دارید، می‌تواند حساس یا مستعد جوش‌های آکنه باشد، اگرچه افرادی که پوست معمولی دارند کمتر احتمال دارد که این مورد را تجربه کنند. با این حال، با محصولات مناسب می توانید از پوست خود مراقبت کنید و در عین حال لک های حساس یا آکنه را برطرف کنید.

منبع: webmd.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *